tisdag 27 oktober 2015

Danmark

Helgen inleddes med middag på en av Strögets uteserveringar
Vi "kulturade" oss på Statens Museum for Kunst
Avnjöt flera goda drycker...
...och vandrade omkring på det stämningsfulla Tivoliområdet
Och så besökte vi Rosenborgs (bilden) och Christiansborgs slott


Under många år bodde mina morföräldrar i Helsingborg. De hade en stor och vacker sekelskifteslägenhet med massor av fönster som vette ut över sundet. Jag älskade utsikten. Och jag älskade Danmark. Ofta tog vi färjan över till Helsingör. Köpte delikatesser och godis. Pratade med gladlynta och skrattande danskar, inklusive cigarrökande tanter, och så åt vi dansk pölse och grissvålar. Som jag minns det var det alltid sol. Och jag var fylld av frihetskänslor.

I helgen tog jag och mannen tåget till Köpenhamn. Färdades med X 2000 i 202 km/h. Hur snabbt och coolt är inte det?! Fast coolast är det att få vara med honom. Bara han och jag. I Danmark. 


Hoppas att ni mår väl!
KRAM

2 kommentarer:

martinealison sa...

Bonjour chère Maria,

Je suis éblouie par les photos de ton billet... Une belle atmosphère festive à la tombée de la nuit.
L'architecture de Rosenborg est extraordinaire.

Je te souhaite un bon voyage !
Gros bisous ❀ ♡ ❀

Vardag och flärd sa...

Mysigt att ni två kunde åka iväg själva! Även om det är SÅ roligt att ha hela skaran runt sig är det ändå gott att få vara bara två ibland. Då kan man se saker i sin egen takt - och i Köpenhamn finns det mycket att se och uppleva. Sist vi var där tog vi en båttur så jag fick äntligen en skymt av Christiania.
Ha nu en fin vecka, rara vän, och kanske du har lite höstlov nu!
Kramar Eva