måndag 20 juni 2016

Finheter i omvänd tidsordning

I helgen åt vi Idas goda tårta...
...för att fira världens finaste födelsedagsbarn
Älskade unge som inte längre är så liten
Och jag plockade in pioner från trädgården
Underbara men väldigt kraftiga i sin doft
De vackraste buketterna måste vara de som är ihopsatta av barnahänder
Under fredagen gjorde vi Moules Marinieres
Och avslutningsvis ett blickfång från torsdagens finbesök hos Brittan


Jag gör mitt bästa för att komma ner i varv, samtidigt är tröttheten mer påtaglig än någonsin. För att lindra tröttheten unnar jag mig långa sovmornar och under dagarna ägnar jag mig åt välbehövliga sysslor. Jag plockar, städar, rensar, fixar och lagar mat. Men jag gör det i ett behagligt långsamtempo. I torsdags bjöd vi hem oss till Brittan och Tobias och där fick vi avnjuta massor av ljuvligheter. Tusen tack för allt det goda och trivsamma♥! 

Innan jag säger hej bjuder jag på ett superenkelt och makalöst gott recept! Sedan ska jag fixa inför dagens finbesök. Och så ska jag lyssna på den HÄR låten. Stort älska på det!


Moules marinieres

Du behöver:
Ett nät blåmusslor
En klick smör, alternativt lite olja, att bryna i
Två hackade bananchalottenlökar
Tre hackade vitlöksklyftor
Ett stort lagerblad
Tre matskedar skaldjursfond
En skalad och skivad morot
Ett knippe timjan och persilja
Salt och peppar efter smak
Tre till fyra deciliter vitt vin
En till två deciliter grädde


Gör så här:
Tvätta och borsta musslorna. Sortera bort de som är öppna eller skadade i skalet.

Hacka samtliga lökar och bryn dessa så att de får en gyllengul färg. Häll i vinet, skaldjursfonden och lagerbladet och låt ingredienserna småputtra i ca 7 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Lägg försiktigt i musslorna i grytan och tillsätt timjan och persilja. Låt musslorna koka på låg värme tills dess att skalen har öppnat sig.

Ta upp musslorna och lägg dem i en serveringsgryta. Täck med folie. Tillsätt grädden i grytan och låt koka under några minuter. Häll sedan detta över musslorna och toppa med ett par persiljekvistar.

Avnjut rätten tillsammans med pommes frites eller ett ljust bröd. Lycka till!


Ta hand om er!
KRAM

Inga kommentarer: