onsdag 5 juli 2017

Samos

Klockan är 05.00 och jag beskådar lastningen av vårt bagage.

Framme vid hotellet. Första bilden på poolområdet.
Smulan och Dollan är redan i vattnet.

Första kvällen gick vi längs med den långa stranden.

Här beskådar killarna aktiviteten vid flygplatsen.
Jag njöt enormt av värmen och ljuset.

Samtliga måltider intogs i hotellets strandrestaurang. Utsikten var magisk och i bakgrunden spelade havets vågor.

Magiskt morgonljus vid frukosten.

De flesta eftermiddagarna ägnade jag och mannen åt att promenera. Här pausar vi och njuter av den vackra omgivningen. 

Återhämtning i skydd av skuggan.

En av alla dessa vackra, blåa dörrar som vi passerade.

Bykyrkans portar var smyckade med blomster.

Några kvällar gick vi in till Pythagorios mysiga hamn för en drink.

Hamnen var full av små trivsamma barer och restauranger.

Vid midnatt var det 37 grader varmt.

Under fredagen hyrde vi bil och gjorde en utflykt till Kampos.
Under färden åkte vi igenom flera små bergsbyar.

Vägarna saknade vägräcken och var smala, snirkliga och bitvis branta. 
De var med andra ord livsfarliga. Men utsikten var magisk.

I Kampos åt vi en otroligt god gyros. Den kostade ynka 3.

Efter lunchen svalkade vi oss i havet. Ljuset var obeskrivligt vackert. Omgivningen var sagolik. Och det var 43 grader C i luften.

Fredrik.

Många avkopplande timmar blev det under palmen vid poolområdet. Och när vi badade alternerade vi mellan poolen och havet.

Smulan.

Pythagorion i dagsljus. Här satt vi under parasollen och beskådade när segelbåtarna la till i gästhamnen.

Här fanns en och en annan traditionell, grekisk restaurang.

En kall Ice cream coffee smakade bra i värmen.

Pythagorion var kuperat...

...och här fanns många pittoreska smågator.

Vid en restaurang hängde havets läckerheter i väntan på att tillagas.

Under måndagen besökte vi fästningen i Pythagorion. Tyvärr var flertalet av de kulturhistoriska sevärdheterna stängda under den här dagen.

Akvedukten var också stängd. Det hade varit roligt att få besöka den.

Stranden var alltid tillgänglig och vattnet var klart och lagom varmt.

Ida.

Dollan snorklade massor.... 

...och hon fann en vän att bada och luncha med.

Badpaus.

Inga måsten. Bara återhämtning och förnöjsamheter.

Efter en härlig vecka var det dags för hemfärd. Dollan var brunast men jag hade fått flest myggbett.

Dollan och Sebbe inväntar planet på Samos internationella flygplats.



Vi har tillbringat en vecka på Samos. Vilken underbar ö. Och vilken fantastisk vistelse vi har haft. Vi bodde i närheten av byn Pythagorion som är Pythagoras födelseort. Pythagorion finns förresten med på Unescos världsarvslista. Både hotellet och maten var bra. Mest uppskattade jag att få inta måltiderna vid havet. Barn- och vuxenaktiviteterna uppskattades av såväl stora som små. Vi är mycket nöjda!

Under veckan har vi badat, lekt, vilat, solat, läst, ätit, promenerat och njutit av ledigheten och lugnet. Och så har vi nästan besökt Pythagoras grotta. Med nästan menar jag att vi avstod från att ta oss ända fram. Grottan låg uppe på ett berg och förutom att klättra hade vi varit tvungna att färdas på en brant och mycket smal (cykel)väg. Vi backade tillbaka och hann vända i tid. Det kändes ok.

Jag älskar verkligen Grekland. Och jag gillar verkligen atmosfären, naturen och befolkningen på Samos. De flesta öborna är mycket trevliga och hjälpsamma. Och så har de humor. Det är härligt.



Jag hoppas att ni har en härlig sommar.
Kram


Samtliga bilder är tagna
med mobilen.

1 kommentar:

Vardag och flärd sa...

Jag har aldrig varit på Samos men dina fantastiska bilder ger mig längtan. Vilket ljus och allt ser så lugnt och fridfullt ut! Men tycker nog det verkar vara i varmaste laget för min del, nu tror jag det var extremt varmt när ni var där.
Vännen, nu får du njuta av sommarutflykter här hemma!
Kramar Eva