onsdag 13 april 2011

Att skapa sin egen lycka....

LYCKA för en mormor och hennes barnbarn.... ett par rosa CONVERSE


Min livsfilosofi har alltid varit att man med tankens kraft kan komma långt... men att man genom handling kan komma längre! För mig handlar livet väldigt mycket om här och nu... att närvara och vara medvetande! Jag tror inte på någon högre makt, men jag tror på den mänskliga styrkan och förmågan att klara av livet!

När min ena dotter var liten, blev hon misshandlad och utsatt för grovt våld....  det hela rubricerades senare som mordförsök! Året därpå drabbades hon av flertalet lunginflammationer, bältros samt körtelfeber i kombination med halsfluss. Allvarligast var hennes tillstånd då hon fick inflammation i bukspottkörteln med efterföljande hjärnhinneinflammation, jisses vad sjuk hon var då.... och vad hon fick kämpa! Under detta år stod livet nästan stilla och det var först flera år senare som jag förstod att dessa sjukdomar var en fysiologisk reaktion på det fruktansvärda trauma som hon upplevt!

Genom åren har jag  kommit i kontakt med andra barn som på ett eller annat sätt farit illa.... och varje gång blir jag lika upprörd och illa berörd!!! Det är inte lätt för ett misshandlat barn att gå vidare.... att förstå det som inte går att förklara, att läka eller försöka att glömma!!! Men med åren har jag insett att det är en styrka att våga berätta.... inte genom ofrivillig exponering, men att det är viktigt att våga synliggöra och beröra detta hemska. Tydliggöra att det faktiskt är möjligt att, i det enkla, skapa sin egen lycka... trots att det ibland kan kännas avlägset eller svårt!

Så jag har fått hennes tillåtelse att berätta, att beröra det som inget barn ska behöva uppleva...  och jag vill att ni ska veta, att hon är en kämpe, en överlevare och hon är fantastisk på många olika sätt!!!


Tysta ALDRIG ett barn som far illa...



8 kommentarer:

nina/nice sa...

Nej, det är så sant!
Orättvisor och våld får aldrig tystas
ner!!!
Hoppas hon har kommit långt nu i
sitt läkande!
Kramar till er alla! Nina

Nora sa...

Min älskade Syster!!! <3 <3

Ida sa...

Barnmisshandel är det värsta som finns!!
<3 <3 <3

annika sa...

Starkt av er att berätta ♥. Jag tror också på att det är läkande att prata om det svåra även om det gör ont just då...igen...igen...
Tur att hon har en klok mamma.

Kram på er♥


annika

Anonym sa...

Jag håller verkligen med...det är styrka att våga berätta och att hon tycker att det är okej nu, att berätta. Att lida i det tysta är aldrig någon bra idé. Det är så förödande, men det kan alltid bli bättre! Många styrkekramar till henne♥♥♥ och till er andra som älskar henne så mycket!♥♥♥

Kram AK♥

Vita små hjärtan sa...

Å vännen vad fint du skriver om henne som kämpe! Visst är det så! Ingen ska behöva utstå något sådant! Hoppas hon mår bra i er fina goa kärleksfulla familj nu!
Ha det så gott.
Många kramar Agnetha

Anonym sa...

Håller med de tidigare, det är bra att berätta, det läker!
Hopas verkligen att hon mår bra nu!
Kram Carina

Stina sa...

Men fy bubblan alltså!

Jag har sett en del och blir galen nästan när jag tänker på det.
Att prata är nog det bästa. Det har jag alltid trott på.
Kram Stina