torsdag 14 juli 2011

Dukat till fest...

Idas och Doris vackra dukning, mestadels arvegods och så lite nytt...


När mina föräldrar bjöd till fest... dukades det med vackra linnedukar, finglas och finbestick... Min mamma älskade blommor och hon älskade blått.... och hon var en mästare på att duka vackert!!!


Gårdagens middag var ljuvlig, vacker och magnifik


Min mamma arbetade på sjukhus... på en medicinavdelning där hon rehabiliterade och tränade svårt sjuka människor! Precis när hon själv blev allvarligt och svårt sjuk fick hon en utmärkelse, avdelningens ängel, för att hon var så fin och varsam med patienterna, så medmänsklig! Denna utmärkelse var hon så himla mycket värd.... Hon pratade ofta om värdighet och vikten av att respektera människor, och då särskilt de utsatta och svaga! När hon fick utmärkelsen låg hon mer eller mindre i koma... och när hon vaknade var hon långt ifrån den hon varit innan...  Min mamma var en konstnärssjäl, otroligt duktig på att måla, handarbeta och skriva... Min mamma hade humor, var opretentiös och aldrig särskilt skrytsam... så därför skryter jag om henne idag... för det skulle hon aldrig ha gjort själv!!!

Att mötas av ett dukat bord, där gamla ting blandas med nya i en vacker dukning, gör mig glad... Gårdagen bjöd på fantastisk mat, som Ida lagat... och tillsammans med Doris hade hon dukat och gjort så fint... Tack sötaste Ida och Doris för en jättemysig och trivsam kväll!!! :)))

I helgen åker jag, Kajsa, Ida och Nora till Stockholm för tjejmys tillsammans med Johans båda systrar... ska också bli himla trevligt! Karlarna får göra annat... :)


Ha det allra bäst!!!
KRAMAR

10 kommentarer:

Härligt hemma sa...

Vilken fin mamma, kan ana att hon delat med sig av detta till dig!! Väldigt vacker dukning, älskar när man blandar!
Många kramar Madeleine

Anonym sa...

Väldigt fint och smakfullt!
Väldigt vackert skrivet!
Kram Carina

Vardag och flärd sa...

Du är lik din mamma förstår jag, så fina egenskaper går i arv!
Dukningen är ljuvligt vacker och smakfull!
Ha det riktigt fint med tjejerna i Stockholm!
Kram Eva

Stina sa...

Det ser helt underbart fint ut.:-) Kram Stina

annika sa...

Så fint du skriver om din mamma. Tänker att det är viktigt att visa uppskattning i vardagen ofta...ofta.
Så fint Ida och Dorisen hade dukat och gott ser det dessutom ut. Hoppas att ni har en härlig Stockholmshelg nu.

Kram
annika

annika sa...

Glömde skriva att vi var i Sandhammaren ...upp i fyren gick C. Vi tog en stund på stranden där. Vi bodde i Smedstorp, Simrishamn, Ystad och Kivik. Några nätter på ett ställe och sen vidare till nästa. Nu är det ju inte så långt mellan ställena så man kan fara lite kors och tvärs.
Kram

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Maria.
Det låter som om du är väldigt lik din mamma, och så härlig läsning om henne, tänk om fler var så då skulle vi ha en mycket bättre värld.
Fin läsning om att ha olika åsikter och kunna lyssna på varandra, det är lite som jag och du.
Den finaste läsningen är om barnen, och dess olikheter.
Barn ska få göra de dom vill inte göra de vi tvingar på dem, om de vill ha fina kläder så är det okej, och ett annat barn kanske har andra saker som det vill göra.
För vi är så olika inom oss, vilket kön vi än tillhör, min ena son gillade my little pony när han var liten, och han är en otroligt skicklig konstnär i dag och kan i princip göra vad som helst med sin händer.En son gillade leksaksbössor och han har riktat in sig på fysisk träning. En bara älskade tåg, han sjunger.
Min dotter gillade Barbie.Hon är finsnickare, träsnidare, mm,
Jag kan också göra lite av varje, men avskydde att leka med dockor, det var bilar och trädklättring och fiske,har jobbat i gruva och i skogen, snickrar, tänk så konstigt olika vi var men alla har vi kreativa begåvningar.
Det viktiga är som du säger att vi tillåts att tycka om det vi gör.
Så dina barn har nog haft en härlig uppväxt.
Och själv är du ja enormt begåvad, och konstnärlig.
Dina bilder säger mer är tusen ord.
Kunde ge mig på att det blev fint när du svarvade.

Sköt om dig och många kramar till dig min vän.
Zara

KLydell sa...

Otroligt vackert att blanda porslin från gångna tider med nytt...
Lilla mormor!♥
Kram

Evashusotorp sa...

Så vackra ord om en älskad mamma.
Önskar er en toppendag i Stockholm.
Kram
EVA

Mikko Tyllinen sa...

Very beautiful, Maria! Fantastic collage!