onsdag 2 april 2014

Om en müssli och annat nyttigt

A-fil med müssli
Kaffe i en av favoritmuggarna
Tallrik och sked är arvegods från mina morföräldrar
Servett Lagerhaus
Bästa frukosten, lunchen och kvällsmaten


En nyttig och hundra procent nöt- och vetemjölsfri müssli
Ger ca 10-15 portioner (måtten är ungefärliga)

Blanda ihop
3 dl pumpakärnor
3 dl solrosfrön - rostade (ej saltade) eller naturella 
3 dl boveteflingor
1 dl krossat linfrö
1 1/2 dl russin - alternativt torkade aprikoser eller äpplen
1 dl gojibär
(havregryn efter tycke och smak)


Vid servering
Ät din filmjölk/yoghurt med en rejäl portion müssli och tillsätt gärna färska/frysta bär och frukter. Strö över en nypa kokosflingor.

Förvara müsslin torrt.


Hej hopp onsdag och denna evinnerliga förkylningstid. Här alternerar viruspartiklarna sina "humanvärdar" och halsont, huvudvärk och bihåleinflammation har varit vår vardag i flera veckor nu.  I kombination med alla allergier såklart. Tröttsamt är ordet för hur jag känner kring det! Men ljuset har återvänt och solen visar sig oftare än sällan och det känns hoppfullt. För att boosta våra vårvintertrötta kroppar fortsätter vi att äta apelsiner och blåa vindruvor och jag tillsätter extra mycket blåbär och gojibär i filmjölken. Visste ni att gojibär, förutom att de innehåller massor av C-vitamin och antioxidanter, även sägs tillföra våra kroppar viktiga B-vitamin, mineraler (järn) och flertalet aminosyror. Det är ju hur bra som allra helst!


Fin onsdag!
KRAM
           

1 kommentar:

Vardag och flärd sa...

Nej, inte förkylningar nu! Prova Kan Jang! Jag tar alltid det så snart jag känner att en förkylning kan vara på gång. Oftast går det över direkt eller så är jag sjuk en dag och sedan nästan helt frisk. För mig funkar det i alla fall.
Tack för receptet! Bra att ha lite olika varianter på müsli som är ett måste för mig - liksom fruktsmoothie.
Raraste vän, nu ska du vila mycket och krya på dig!
Kramar Eva