fredag 23 januari 2015

Om bloggen

Semesterbild från Kreta

Livet. Vardagsliv. Verkligheten. Jag har funderat på att lägga till en ny etikett här på Bagateller och Livsnödvändigheter. Och så har jag bestämt att jag ska återerövra mitt mod och min lust att oftare beröra livets mångfacetterade tillvaro. Inte bara det som är obeskrivligt fint och härligt utan även det som kan kännas fulfint och ibland även jättefult. Jag säger inte att det ska bli några känslostormar här på bloggen. Nix pix. Det jag menar är att tidigare påhopp och yttringar kring mina texter inte längre ska få begränsa mitt bloggande. Jag kommer precis som tidigare att göra noggranna övervägningar kring de inlägg som publiceras. Men jag kan på intet sätt ansvara för andras feltolkningar gällande mina intentioner eller ordval. De som känner mig vet vad jag menar och att innehållet därför bör läsas med urskiljning och, om så är möjligt, en smula humor. Dessutom är det viktigt att komma ihåg att när jag i positiva ordalag nämner en person utesluter inte detta automatiskt någon annan. Att texter kring upprörda känslor oftast handlar om ett fenomen och därför inte relaterar till en person i min omgivning. Och att jag alltid har ett medgivande från människor som jag nämner i, vad som kan uppfattas som, personliga och känsliga sammanhang. 

Jag vet inte hur många utkast jag har skrivit och som ännu inte blivit publicerade. Men många är det. Och så vill jag alltså inte ha det. Det här är trots allt en blogg om livets alla enkla, bagatellartade och ibland livsnödvändiga ting. Det här är min blogg. Rädslan för att mina inlägg ska kränka, fela och misstolkas ska bemästras. Jag vill inte censurera mig själv till den grad att det nästan inte finns något kvar att beskriva. Jag vill på ett personligt och nyanserat sätt kunna skriva om det som intresserar mig. Beröra och fundera kring ämnen som psykologi, människors relationer, böcker, ekologisk mat, hushållsekonomi, vänskap, kärlek, orättvisor, mobbing, genus, lärande, naturvetenskap, nöjen, familjeliv, inredning och mer därtill. Hela livets register av livsnödvändiga och bagatellartade ting måste få utrymme. Och jag vill fortsätta att visa bilder på godsaker och annat som representerar delar av mitt liv. Så här står jag nu. Lite modigare och med ett lättat hjärta. Åh ja, för att återknyta till inledningen, det blev två nya etiketter. Livet och Ocensurerat.



Fin fredag!
KRAM

8 kommentarer:

Anonym sa...

Kör hårt !!! Du skriver Bäst <3<3<3 Love you sis <3<3<3

LyckligaPraliner sa...

Ja ABSOLUT att du ska!!! Vad glad jag blir!! Låt fingertopparna flyga över tangenterna och orden flöda. Dina ord som du väljer! Det är ju din blogg och du bestämmer! Precis som du säger. Kör på!! ♥

Åh så mycket mer jag vill skriva nu men min huvudvärk stoppar just nu. Jag kommer tillbaka!

Kram finaste du! ♥

Anonym sa...

De är på tiden. BRAVO!
Kram vännen
Carina

Här är gudagott att vara ! sa...

Skriv precis det du vill och känner !
- Jag vill absolut läsa, "Äkta vara" ♥
Kram och trevlig helg !
/ Anneli

Vardag och flärd sa...

Ser fram emot att läsa dina tankar och känslor, Maria! Och dina fantastiska bilder förstås!

Ha nu en riktigt fin och trivsam helg, rara du!
Kramar Eva

Anonym sa...

Go Girl

/Vi på Polhemsgatan, Puss Puss

Anonym sa...

Heja Heja mamma!!!
Puss♥ Ida

millandante sa...

Fortsätt skriv!!!!!

Kram Milla