onsdag 13 maj 2015

För alla som vill







I måndagskväll var det Dollan och jag. När familjen tränade karate tog vi en vända på stan. Åt glass och satt på biblioteket en stund och bläddrade i böcker. Ägnade lite tid åt att besöka Akademibokhandeln där jag hittade den HÄR boken. Så ljuvlig och underbar! 

Bindefeld inleder sina förord med "Jag är övertygad om att varje människa har genetiskt nedärvd kunskap om att odla, skörda och tillaga sin egen föda". Och han fortsätter "Att förvandla egenodlad gröda till njutbar föda. Att med alla sinnen uppfatta skillnaden mellan den framstressade och långväga transporterade grönsaken å ena sidan - och den mödosamt odlade, långsamt mognade å den andra". Längre ner skriver han "Min bok är till för alla som vill" och utifrån resonemanget att alla kan avslutar han med orden "Min trädgård är en fest".

Vår trädgård är väl ingen fest direkt. Däremot finns det hopp om att äppelträdet ger skörd i år och i trädgårdslandet frodas rabarbern. Just nu står växthuset tomt men om ett par veckor sätter vi ut tomatplantorna och kanske kanske att vi hinner sätta lite frön i helgen.


Onsdag idag. I morgon är en röd dag.
Ta hand om er!
KRAM

1 kommentar:

Vardag och flärd sa...

Bindefeld beskriver så bra, det började ju med att människan tog vara på vad naturen gav och givetvis ska vi leva så - naturligt. Vår trädgård är inte heller en fest men det är definitivt fest när vi använder det lilla vi odlar. En dag ska jag bli himla duktig på att odla!

Ha en riktigt bra röd dag och kanske fredagen också är ledig så du får en långhelg!
Kramar till dig, fina!
Eva