söndag 31 oktober 2010

Viktig film


Min kökslampa, som jag är väldigt glad över!

Alla som gått i skolan vet att det som många gånger är elevernas verklighet, inte alltid överensstämmer med lärarnas bild av det tjejer och killar upplever i sin vardagliga skolverksamhet.... Att barn och ungdomar ska må bra är ju en självklarhet och att skolan ska vara en plats där varje individ känner trygghet och har möjlighet att få göra sin röst hörd, borde vara lika givet. Ändå är det just det som skolan många gånger inte är.... alltså trygg och lyhörd! Det vore fel att säga att alla skolor är dåliga skolor, men det är nog ingen överdrift att påstå att de flesta skolorna, med största sannolikhet, skulle kunna bli bättre på att uppmärksamma varje enskild elev och att det psykosociala klimatet säkerligen skulle kunna förbättras!

Idag var vi och såg Tusen gånger starkare.... en mycket viktig film! En film som inte bara belyser den hierarki som styr eleverna, utan även det patriarkat som existerar i såväl skolor som i övriga delar av samhället! Det handlar om könsroller, de vi har och kanske rent av blivit påtvingade, men även de vi söker eller vill förbättra. Den skildrar vad som kan hända då någon försöker bryta sig fri från detta system och hur detta plötsligt kan få en person att framstå som både avvikande och besvärlig, ja tom hotande.... Det talas om ansvar, vems det är och hur det är fördelat bland oss människor.... Så det här är inte bara en film, det är en livsviktig film om livet och verkligheten. En verklighet vi alla lever i, men inte alltid vill, kan eller klarar av att se! Det här är en klart sevärd film!!!

Nu blir det snart söndagsmys med min finfina familj! I går var vi, Ida och Doris hos Johans föräldrar i Västerås och firade både tidigare och kommande födelsedagar. Tillsammans med dem, systrar, en svåger och ett gäng småkusiner umgicks vi, åt massor av god mat samt fikade både en och två gånger! Det var en väldans trevlig dag och kväll!!! :) Jag hoppas att ni har haft en utomordentligt trivsam och fin helg! Ha det gott och var rädda om er!!!

KRAM

7 kommentarer:

annika sa...

Låter som om jag behöver gå på bio! Tack för tipset. Skönt att du har haft en härlig och god helg.
Kram

Härligt hemma sa...

Låter som en film som jag måste se, otroligt viktigt ämne!!! Håller med om att det finns mycket att önska av våra skolor. Tänker ibland tillbaka på min egen skolgång och tänker att vissa saker som lärarna stod för i sin egen övertygelse var alldeles fruktansvärda... Hoppas att lite har hänt sedan dess men vi är inte framme när det gäller könsrolls diskrimineringen än. Och det gäller i arbetslivet oxå!! Tack för bra inlägg!! Jättesnyggt i ditt kök förresten, du verkar ha VÄLDIGT fint hemma!! Kram Madeleine

Ida sa...

Filmen var klart sevärd och jättebra!!!
Det var mysigt med en tjejdate, precis vad jag behövde!!!
Puss♥ Puss♥

Nora sa...

Det var en bra film, den får vi köpa när den kommer ut på DVD!!! :)

Kram♥ Nora

KLydell sa...

Det verkar vara en spännande film, ska ta och se den någon gång!

Stina sa...

Bra med sådana filmer alltså. Viktigt för barnen, eller för alla förresten.
Fina bilder. Du har det så fint du.
Kram Stina

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Igen.
Hela livet har jag protesterat mot fördomar både mot män och kvinnor, schablonuttryck.
du ska veta att väldigt många har känt sig hotade, både män och kvinnor, vissa jobb jag haft har jag blivit baktalad om, för min uppriktighet.
Män har upplevt mig hotfull för att jag jobbat med typiska manliga jobb. Kvinnor har blivit arga när jag påstridigt har påstått att alla män är inte så och alla kvinnor inte så.
Man kan tro att vi inga fördomar har i vårt land, det är ju dock inte så.
Som du vet.
Filmen du talar om jag jag inte sett, men om den belyser detta så skulle jag kunna tänka mig att det är en viktig film, vi omges av så många oviktiga filmer så man blir uppgiven.
Håller naturligtvis med dig om skolan och patriarkatet, och att man inte har förmågan att ge var elev det de behöver.
Jag tror att det i grund och botten handlar om att så många personer har egna problem, speciellt med sitt värde, så att många lärare behöver själva bekräftelse, och då blir det ju svårt att se eleven som den är.
Ibland brukar jag säga till maken att det skulle behövas körkort, barnkörkort, för att få skaffa barn, kanske samma borde behövas när man ska vara bli lärare. Dock vet jag också att många lärare verkligen försöker förändra och göra bra saker,det är säkert tungt om det finns problembarn, på grund av elevens hemförhållande.
Förlåt inte meningen att skriva så mycket om det.Men visst känns det roligt när jag hör någon(du)som engagerar sig, det borde finnas fler.
Önskar dig lycka till med allting.
Din dotter kan kolla in i min blogg, där på sidan så finns en bild man kan klicka på som du kommer till Agnes blogg, där har jag fått låna Agnes egentillverkade bakgrund, det får alla göra. Om dottern inte hittar dit så ska jag hjälpa henne men det.
Många kramar Zara