torsdag 8 mars 2012

Om olika Om

På hyllan i köket... flaskor från fina Ninas butik



Om att inte slå huvudet i taket...
Att ha högt i tak är viktigt för mig... att tillåtas att andas, att leva och att ha utrymme att komma till uttryck, det är superviktigt! Hemma hos oss är det högt i tak. Här tycks och tänks det åt alla håll och kanter och det har sällan varit viktigt att övertyga eller ändra de andra till att tycka lika (att vissa saker sedan måste "förhandlas fram" är ju en annan sak). Det är liksom det som är kärlek tycker jag, att möjliggöra för sina kära och för sig själv att få vara den man är!  



Ljuvliga presenter från min finaste vän AK♥


Om olikheter...
Jag har oftast inga problem med olikheter eller skilda tankesätt... men jag krymper inombords om någon försöker ändra på mig, säger att jag inte får känna eller tänka som jag gör! Det betyder ju inte att jag inte kan ta råd, eller har förmåga att ändra på mig, för det har jag (oftast)... 

Om ärlighet...
Jag gillar ärlighet, eller rättare sagt, jag förutsätter ärlighet (inte elakhet)! Jag tänker att ärliga människor oftast är kärleksfulla, för att de inte försöker hyckla eller förljuga omständigheter och händelser för sin egen vinnings skull! 

Om att leva vackert...
Jag brukar tänka att livet ska vara vackert... men att leva vackert kan vara svårt. Därför tror jag att det är viktigt att inte göra tillvaron till en kamp eller ett slagfält att besegra! Att leva vackert är för mig, inte detsamma som att kämpa emot sig själv eller andra! 

Om att inte ta skit...
Jag har försökt att lära mina barn att inte ta skit, att aldrig tillåta andra människor att förminska dem, få dem att känna sig sämre! Jag har försökt att öppna deras sinnen, att förlåta... ja, men att strida mot andras bitterhet, nja... för det är sällan värt det!

Om att vara älskad ändå...
Min man är världsbäst på att tycka om mig som jag är, trots att jag kan göra honom jättearg och trots att jag kan vara direkt "apjobbig"!♥ Min man är dessutom tålmodig, stark och stabil, men ändå väldigt känslosam... det är bra egenskaper när man lever med en kvinna som jag!


♥ ♥ ♥


Om dagens viktigaste...
Att det är torsdag och den internationella kvinnodagen... och jag skänker en särskild tanke åt alla de kvinnor och tjejer som kämpar, alla de som färdas i motvind, de som sällan eller aldrig blir lyfta eller uppmärksammade! ♥ ♥ ♥

Om kvinnor och tjejer i mitt liv...
Kajsa, Ida, Nora och Doris (de mest underbara) och så en hel drös av kloka och fina tiger- och bloggvänninor... och inte att förglömma, min fina fina moster! ♥ Jag är glad att ni finns!

Om olikheter igen...
Dags att återgå till läsandet... om killar och tjejers olikheter i att tänka och lösa naturvetenskapliga uppgifter! Förhoppningsvis blir jag lite klokare och kan göra något bra av dessa texter! Förhoppningsvis blir min klokhet användbar när jag så småningom ska undervisa!


Kram

8 kommentarer:

annika sa...

Du skriver så underbart! Du verkar vara en mycket klok och genomtänkt kvinna som njuter av det som finns runt dig. Jag tycker att jag får mig en funderare ibland då jag läser dina inlägg.

Kram

Anonym sa...

Instämmer med dig och ovan kommentar!
Kram vännen!
Carina

Vardag och flärd sa...

Det var många kloka ord - och det kommer ofta kloka ord från dig! Något som jag tänker på när jag hör för mycket skit är: Hur bra är du, vad har du för rätt att döma någon annan, är du så mycket bättre? Det gör mig så ont när andra människor ska nedvärderas. Usch, nu blev jag nästan lite gråtig.
Fortsätt med dina tankar o studier, du kommer att bli en ypperlig lärare!
Kramar Eva

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Mycket bra skrivet!!!
Och fina flaskor!! Du kan du, på alla vis!!
Stor kram!!

Ida sa...

Så sant kära mamma... att ha högt i tak och samtidigt försöka leva vackert, det är livskvalitet!

Puss puss♥ I morgon blir det fredagsmys! LOVELY♥

Vardag och flärd sa...

Önskar dig också en härlig helg, du rara vän!
Kram Eva

martinealison sa...

Il est bon de vous retrouver après plus de 6 semaines d'absence... Je rentre tout juste des Philippines...
Merci pour votre gentil commentaire...

Stina sa...

Härligt inlägg.:-)

Nä, påslakanet har jag köpt från en butik som "gett upp".:-) Kram Stina