torsdag 1 mars 2012

På tapeten

Tapet till sovrummet... så ljuvlig

Det här med barn, att vilja ha barn och att behöva hjälp från sjukvården... det har jag sannerligen ingenting emot och jag tycker verkligen att vi ska möjliggöra för barnlösa par att få behandling!!! Det tycker jag verkligen!!! Men det här som varit på tapeten de senaste dagarna, det här med att ensamstående kvinnor ska få laglig rätt att kunna skaffa barn genom att låta svensk sjukvård betala för insemineringar eller IV-befruktningar, det tycker jag är ytterst tveksamt!

Jag läste om en 40-årig kvinna som inte hunnit skaffa barn och som nu tyckte att det var besvärligt att behöva sätta sig på ett flyg ner till Danmark varje gång hon hade ägglossning. En annan ung kvinna (i 20-års åldern) hade inte tid att skaffa sig en partner och menade att hennes stora barnlängtan därför borde göra det legitimt med insemination. Jag vet inte hur ni tänker, men det här gör mig väldigt fundersam och tveksam. Eller ja, inte så vidare tveksam egentligen, utan mest förundrad över hur samhället och synen på sjukvården håller på att utvecklas! Det är klart att jag kan förstå att det finns en längtan efter barn! Men frågan är om det är en bra idé att låta skattepengarna gå till att bekosta befruktning åt ensamstående kvinnor, vilka inte hinner eller som tidigare har prioriterat bort att skaffa barn? Frågan är om det verkligen är ett försvarbart argument för att samhället ska bekosta kvinnors tidigare prioriteringar och val?

Att sjukvården är kostsam är väl inget nytt fenomen... och att en patients behandling kan kosta miljontals kronor är väl inte heller det främmande. Men faktum är att jag och många med mig ändå anser att det är helt försvarbart! Sjukvården är till för att diagnostisera, behandla och försöka bota sjukdomar och primärvården bör finnas för att delvis förebygga men också för att skydda oss mot sjukdomar och eventuella komplikationer! Frågan är bara om sjukvården ska fungerar som en lösning för ensamstående kvinnor som vill skaffa barn, om det är sjukvårdens uppgift?

Hela den här diskussionen har utmynnat i en fråga om mänskliga rättigheter och jämlikhet och om homosexuellas och ensamståendes rättigheter till ett barn. Men på något sätt blir även det en märklig diskussion... Det är inte människors sexuella läggning eller aspekten kring ensamstående kvinnors (eller män) förmåga att ta hand om barn som är det huvudsakliga, det är absolut inte det jag berör (jag har vänner som är både homosexuella och utbildade läkare och som också tänker som jag). Det är hur vi ser på de val som vi väljer att göra och vem som sedan ska stå för ansvaret och kostnaden för dessa. En annan intressant aspekt blir dessutom den kring alla män som längtar efter barn och som inte har hittat en kvinna som de kan tänka sig att skaffa barn med... Hur ska samhället kunna bistå dem och hur fungerar jämlikhetsaspekten kring detta?

Genom åren har jag under perioder haft mycket med sjukvården att göra. Jag vet hur man som anhörig kan ställas inför situationen där det krävs att man vet vilka alternativ och möjligheter som finns och att man ibland kan tvingas kämpa och ombesörja för en rättvis behandling och vård!!! Jag har också fått uppleva att det är de människor som vet och kan och som är bäst på att förhandla, som också är dem som får den bästa vården! Jag är i vissa avseenden väldigt kritisk mot sjukvården, så är det nog. Jag har haft barn med livshotande hjärnhinneinflammation och blivit nekad att komma in. Ett älskat barn som tack vare min tjurskallig och mitt trots mot sköterskans inrådan överlevt, för att jag ändå sökte vård! Jag har fått kämpa för en mor som blivit felbehandlad och sedan hjärnskadad... och jag har upplevt att barnsjukvården förutsätter delaktiga föräldrar för att överhuvudtaget fungera. Ja jag har mycket att säga om svensk sjukvård, det har jag! Så jag tycker nog inte att sjukvårdens främsta uppgift ska ligga i att vara en lösning eller en backup för ensamstående kvinnor som inte har, eller tidigare inte har haft tid att skaffa barn! Jag anser att sjukvården i första hand måste bli bättre på att se till att ta ansvar för de människor som behöver sjukvård och behandling (inklusive barnlösa par), istället för att vara en alternativ och praktisk genväg till att skaffa barn!!! Jag tycker dessutom att sjukvården bör vara mer likvärdig och inte beroende av var du bor...  

Kanske har jag missat något väldigt väsentligt och kanske att jag en dag ändrar mig... Men just nu är jag mest tveksam till att sjukvården ska ansvara för ovan nämnda resonemang.


Ha en fin dag alla rara!

Kram

         

7 kommentarer:

Ida sa...

Jag instämmer gällande ensamstående kvinnors befruktning och ansvar för detta! Att sjukvården ska hjälpa till då det finns medicinska problem är däremot en självklarhet!

Underbar tapet!!!
Puss puss♥

Anonym sa...

Ja ibland måste man välja eller ge avkall på endera sak.

Klokt skrivet.
Kram Carina

Vardag och flärd sa...

Du kloka fantastiska kvinna - jag håller med dig. Vård och hjälp av sjuka är det i första hand vi ska ha, nu får inte alla den hjälp de är berättigade till beroende på ... ja, en del har du ju gått in på här. Vet inte var vi är på väg men det känns inte som det går åt rätt håll och jag önskar innerligt att jag och mina kära inte ska komma i det stadiet då vi behöver hjälp av samhället.
Nu blev det allvarsamt!
Kram på dig du fantastiska!
Eva

Vita små hjärtan sa...

Kloka ord och funderingar! Å jag håller med dig helt fullt! Tycker samma som du!
Ha det så gott söta!
Kram Agnetha

Åke och Tanterna sa...

Hejsan... ISSES... det här är ett område som bränner...
Ena stunden håller jag med och andra stunden inte.
Har en väninna som levt med en man i många år, de har försökt få barn och insåg att det inte skulle gå. Så, de valde att förlika sig med detta och leva utan. (Problemet låg hos mannen) Nu har denna man funnit en liten högbystad 25-åring så min väninna sitter ensam och är nu 41. Hon vill inte gå ut och lura till sig ett barn från ett one night stand utan hon vill åka och få hjälp med IVF... Hon bär på en stor sorg att inte ha några barn och det finns vetenskapliga studier som visar att de som försöker få barn och inte lyckas många ggr går in i en sjukdomsform. Inget fungerar och djupa depressioner är inte ovanligt. Å vad kostar inte det.
Jag håller med... om att sjukvården ska vara till för de sjuka, men att inte få ett efterlängtat barn är fruktansvärt. Å då vet jag att någon säger att det "inte är en rättighet att få barn"... Det är ändå lika fruktansvärt... å kan vi lägga pengar på "nya torg" och till poliktikernas SKITDYRA telefonräkningar (i vår lilla stad kostar dessa 16 miljoner per år) då kan vi även lägga pengar på detta.
Jag har vänner som fått möjlihet att få efterlängtade barn via IVF, och de skulle inte fått dessa barn utan... Det är inte fel på någon av dem, de kan tillsammans inte få egna utan hjälp. MEN skulle de gått ut och vänstrat, skulle det blivit barn med någon annan, de var inte "kompatibla".
ISSES... det är svårt... men vi ska nog inte bara tro att de ensamma kvinnorna valt att sätta karriären före, de kanske är ensamma för att de blivit svikna, eller lämnat en man för att han varit dum... För dessa kvinnor utan barn kanske det här är enda möjligheten.
Bättre att fria och iniminera. Det handlar om en omstrukturering av kassan... 16 miljoner per år kan bli många efterlängtade bäbisar.

Å glömde... Lycka till med den nya C-uppsatsen... Å grattis till den färdiga.

*KRAMAR om´na*

Anonym sa...

väldigt fin tapet! tycker också den är väldigt fin men när jag "googlar" den så hittar jag den inte!vart har du hittat denna? Skulle bli en glad människa om du gav svar:) Mvh Anna

Tove sa...

Förlåt att jag helt dissar diskussionen om barn och att det var jätte längesedan du skrev inlägget. Men är väldigt nyfiken på vart du hittat tapeten ( om du var inne på någon speciell hemsida etc) Om du kommer ihåg det skulle jag bli väldigt glad för jag ska nämligen tapetsera i mitt rum och denna tapeten tyckte jag absolut skulle ligga på min vill ha lista! :) tack på förhand!