tisdag 17 april 2012

Det transparenta och osynliga

En bråkdel av all teori...


Idag ägnar jag mig åt att analysera elevers erfarenheter av den naturvetenskapliga undervisningen. Jag försöker hitta mönster för hur deras upplevelser och tankar kan beskriva det egna lärandet och det sociala samspelets betydelse för förståelse och motivation. Att "lära naturvetenskap" beskrivs ofta som att förstå det osynliga och transparenta... detta trots att vi lever i en värld som är full av naturvetenskapliga företeelser, vilka på oändligt många sätt kan exemplifieras i våra vardagliga liv!  

För mig som blivande lärare inom naturvetenskapen är därför elevers (o)intresse och upplevelser kring ämnena och lärandet av stor betydelse!!! Jag vill förstå hur elever tänker! :)

Önskar er en finfin dag!
Kram

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är toppen att du är så intresserad vännen.
Kram Carina

Vardag och flärd sa...

För mig är detta ett svårt ämne, jag beundrar dig som försöker förstå. Men så är det också så att när man börjar sätta sig in i något vill man veta mer.
Fortsätt kämpa!
Kram Eva

annika sa...

Intressant! Det gäller att göra ämnet förståeligt och tillgängligt för eleverna. De behöver känna att de kan och att deras tankar duger. Ser dagligen att de som inte förstod i går kanske förstår lite i dag och sträcker på sig för att de kommit en bit på väg. Ofta säger jag att man får tro...man får gissa...att våga!

Lycka till!

Kram

LissAnna sa...

Du är redig du som tänker på eleverna på det viset.:-) Kram Stina