söndag 5 augusti 2012

På andra sidan Östersjön

Sagolik byggnad

Under ett par dagar har vi ägnat oss åt att resa bort... kliva på en båt, guppa på havet och stiga i land igen. Vi begav oss till årets designhuvudstad och enligt Monocle, den världsbästa staden att bo i.


Domkyrkan i Helsingfors


Där vandrade vi i timmar och beskådade de mest makalösa och sagolika byggnaderna. Vi hittade också trivsamma ställen att vila trötta ben och fötter.



Trötta fötter

Nära hamnen finner man denna Ortodoxa skönhet

Vackra båtar


På väg mot en av de vackra båthamnarna passerade vi över kärleksbron... där förälskade par valt att manifestera sin kärlek.


Tänk er tusentals av dessa...

Finnish design shop


På Skatudden besökte vi det gamla tull- och packhuset, i vilket man bland annat finner Finnish design shop. Där strosade vi omkring och häpnades över finskdesignade, mycket vackra och för det mesta makalöst dyra, möbler, glas och andra konstattiraljer.


En av de inte fullt så dyra stolarna


I närheten av parlamentet kan man beskåda detta konststycke


Kors och tvärs gick vi genom staden. Förbi parlamentsbyggnaden, museer, butiker, statyer och annat sevärt. 


Mycket liv och rörelse i staden


Som barn besökte jag tillsammans med mina föräldrar och farföräldrar denna stad. Jag kan inte påstå att jag minns så särskilt mycket, bortsett från att jag hade svårt att bestämma mig för hos vem jag skulle sova under natten. Jag minns även att vi gick i massor av "tråkiga" affärer.


Här tittade vi in

De "tråkiga" affärerna kändes numera så mycket roligare och därför gjordes några besök på Stockmann, iittala och Marimekko. Någon hejdlös shopping blev det emellertid inte.


Mer båtar

Fredagens stadsvandring avslutades med att vi passerade genom saluhallen och tog en sista sväng längs med en av båtkajerna.


Vila efter en lång dag...

Mot kvällningen klev vi åter på den stora båten. Killarna tog in på relaxen och jag och Smulan ägnade oss åt att vila, läsa och sova innan det var dags för sommarbuffé.


Ett vackert sommar-Stockholm.

Nästkommande förmiddag gled vi så in i en av de svenska hamnarna. Mycket, mycket nöjda och hjärtans glada över vår tripp. 


Drottningholm

Under några solskenstimmar besökte vi därefter ett slott. Satt vid strandkanten och åt smörgås med salami och yoghurt ur plastmuggar. Gick på tur och förundrades över allt det vackra, både inom- och utomhus.


En makalöst trivsam och behaglig tripp har det varit. Otroligt fin service på båten (uppskattas när man har allergiska barn som behöver specialbehandlad kost). Därtill mycket skratt och välmående. 


Jag hoppas att ni har det bra!
I morgon börjar vardagen här, 
men det försöker vi 
att inte tänka på!

KRAM
 ♥ 

(mycket bilder blev det)

4 kommentarer:

Stina sa...

Så härligt att få åka bort lite. Mysiga bilder.
Kram Stina

Anonym sa...

Vilket underbart bildsvep du bjuder på!!!
Förstår att ni haft det toppen!!!
Tillbaka till vardagen går fort att komma in i, tur är väl det!!
kram
AC

Vardag och flärd sa...

En stad jag hoppas få uppleva! Ser att jag har mycket att läsa ikapp hos dig så jag återkommer när tid finns!
Kramar på dig, rara du!
Eva

KLydell sa...

Gud vad härligt! Det där ser ut som en stad för mig!!
Det är fint med alla häglås på broarna! Vi såg det när vi var i Stockholm i våras! <3