onsdag 21 november 2012

Det viktiga i att rensa

Instagram



Vi har bestämt oss för att rensa. Sortera bland bråten och kartonger som ligger travade i förrådet. Och jag har lovat mig själv att fundera kring de möbler vi har. Alla dessa ärvda ting som pryder vårt hem. Saker jag inte känner har funnit sig tillrätta. Jag tänker att det viktiga i att rensa, till stor del ligger i de möjligheter som uppstår. De utrymmen som skapas och som ger plats för det egna och självvalda.

Och så ska jag fortsätta att rensa i mitt inre. Sortera händelser och minnen. Välja bort dem som är oviktigt. Dem som fortfarande gnager, men som inte bidrar till det goda. Och jag ska rensa i det som känns svårt. Konfrontera det jag inte lyckats gå förbi, det jag inte blivit av med. Jag tror nämligen att det är livsviktigt att inte rensa bort det som fortfarande är essentiell för vem du är. Att det är viktigt att inte lura sig själv till att tro något annat.

Men jag ska också ta tag i framtida projekt. Förbereda och organisera. Och jag ska glädjas åt det vackra som finns både här och där. Finheter och kärlekar. Människor och händelser som gör livet trivsamt. Det som oftast är lättillgängligt och synligt. För jag känner att det viktiga i att rensa, även blir att få klarhet i vad som är betydelsefullt. Att kunna urskilja och värna om det som ger livskvalitet. Att nära det som skapar lycka.  


Redan onsdag
Fin dag till er!
KRAM

7 kommentarer:

Jeji Chaos sa...

Ja det skulle jag behöva, rensa bland mina kläder haha =) ha en bra dag. kram.

Vardag och flärd sa...

Så vackra bilder från ditt vackra hem! Jag tänker att det jag inte använt på ett år kan rensas ut och tidigare har det fungerat väldigt bra men nu hinner jag dåligt med att rensa i samma takt. Rensa bland minnen och upplevelser och bara spara det som är viktigt är nog inte lika lätt men nog så viktigt.
Stor kram till dig, du kloka, rara!
Och ha en fortsatt fin dag!
Kram Eva

Anonym sa...

Instämmer. Så vackra bilder. Duktiga du!
Att städa i sitt känsloliv är viktigt. Att rensa bort de som stjäl.
Kram Carina

Anonym sa...

Underbart collage.
Visst rensa är toppen, bara man inte rensar bort fel saker, vilket man inte vet förrän dom är borta tyvärr.
Ha en skön kväll
Kram
AC

Queen of Kammebornia sa...

Så oerhört klokt! Att rensa i sitt inre är nödvändigt men svårt. Kram!

Elsa och Helena sa...

Så fint du skriver, här behöver också rensas. Har så mycket onödiga saker som bara stjäl min energi.

Förresten:) Energitjuvar rensar jag bort! KRAM Helena som önskar dig en fin fortsatt vecka

Stina sa...

Det är så skönt att rensa... både hemma och i huvudet.
En stor kram till dig gumman. Stina