fredag 26 september 2014

Rostad chili och ett finbesök

Höstens sista skörd...
... av paprika, chilifrukter och körsbärstomater
Peppriga och söta smaker
Förberedelse av torrostning...
(plantorna fick vi av min svägerska och bror)
...färdigrostade


Igår torrostade jag chilifrukter. Det tog visserligen lång tid men i gengäld krävdes en minimal arbetsinsats. Jag sköljde, delade, tog bort fröna och fördelade chilin på en plåt. Därefter fick plåten stå i varmluftsugnen (50 grader) under fyra timmar. För att få chilifrukterna riktigt torra vände jag dem emellanåt. 

Mer då, jo i onsdags hade vi finbesök av Nils (barnens syssling) och hans mamma. De var på genomresa och behövde en liten spring- och lekpaus. Även Dollan och Ida kom över och vi fick några trivsamma timmar tillsammans. Det var himla lovely.

Och hörrni, det bästa av allt, det är helg. För oss innebär det karateläger, klarinettspelande och lite andra göromål. Och så ska det vilas, en livsnödvändig syssla kan jag tycka. Men först ska det lagas skink- och ostpaj. Hoppas att ni får en fin fredagskväll!


KRAM

3 kommentarer:

LyckligaPraliner sa...

Jag skrev precis också att jag ska vila :) Oj oj vilka härliga fina kort!! Klara och fina med skärpa och motivet fullproppade med kraft! Så känns det!

Önskar en fin helg till dig! ♥

Kram Ann-Louise

Vardag och flärd sa...

Vilken enorm skörd, 100 % mer än min, hihi! Torkad chili är bra att ha på lager, egenodlat och fint.
Verkar som det är många aktiviteter för er i helgen men jag hoppas du inte glömmer av att vila och känna att det är helg.
Ha det u riktigt fint, rara vän!
Kramar Eva

Ida och Nils sa...

Alltid så trevligt och hälsa på hos er, tusen tack för mat och mysigt sällskap <3