söndag 7 februari 2016

Ett vilsamt ingenting

Buketten som hamnade ute på altan...
...har stått där ett par veckor nu



I helgen ägnar jag mig åt att lägga fokus på rätt saker. Och med rätt saker menar jag att jag vilar i ett ingentinggöra. Utöver det ägnar jag mig åt andra viktigheter. Som att omge mig med människor som ligger mig varmt om hjärtat. Tillsammans är vi i de gemensamma orden eller i de tysta långsamhetstankarna. Där landar jag.

Mina långsamhetstankar övergår i reflektioner kring tillvaron. Och jag konstaterar att tålamod är min starka sida. Jag vet inte om det är livet eller erfarenheterna i sig som gör det. Men jag har det. Massor av tålamod. Och jag vet att det är värdefullt i mitt jobb. Det märker jag varje dag. Och det glädjer mig att tålamodet inte naggar av mitt energikapital. För energitjuveri får jag fajtas mot på andra håll. 

Att möta sig själv i en ny kontext är lärorikt. Och jag lär mig varje dag. Skolans värld är en plats där jag funnit mig tillrätta. Samtidigt är jag medveten om att det är livsviktigt att helgerna får vara lediga. Att mitt fokus kan ägnas åt sådant som inte hinns med under veckorna. Så när arbetstankarna tränger sig på låter jag dem övergår i andra funderingar eller i ett vilsamt ingenting


De här orden...

Världen kan bara fortsätta
som om någonting hänt.

Innan och efteråt.
Det där ögonblicket innan.
Den där evigheten efteråt.

...och den HÄR låten. 

Stort älska på det!
KRAM


3 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Tack rara för krya på-hälsningar! Idag är första dagen jag känner att det möjligen går åt rätt håll.
Så härligt att du funnit dig tillrätta på arbetet och att du dessutom har tålamod. Tror att jag har alldeles för lite tålamod och har svårt att släppa arbetet på fritiden, beror kanske på att det jag sysslar med är en del av vårt liv, men nog skulle jag kunna släppa det lite mer ....
Ingentinggöra var ett bra ord, det har jag sysslat med under två veckor förutom att jobba. Idag har Julia och William varit här, det var stimulerande.
Ha nu en fin vecka, vännen, och ta vara på din viktiga förmåga - tålamod!
Kramar Eva

Unknown sa...

Det är en tillgång mestadels att vara utrustad med tålamod.
Jag är också sån, att jag har ett hur stort somhelst sånt, men det händer att det kan bli till nackdel...

Skönt att vila själen i ett ingentinggöra, eller bland de goda, nära.

Kramen♥

martinealison sa...

Bonjour chère Maria,

Très jolie photo avec ce magnifique bouquet printanier...
En ce jour de Saint Valentin c'est un magnifique billet.
Je te souhaite une joyeuse fête.

Gros bisous ♡