måndag 5 september 2011

Att vänta...

Fin ljusstake från käresta vännen Annika

...är det väl många som försöker att lära sina barn... Att vänta på sin tur, ha tålamod, inte ha för bråttom, att vänta in saker och ting i dess rätta ordning... Men om sanningen ska fram, så är det ju faktiskt väldigt tråkigt att vänta, i alla fall när man inte får välja. När man hamnar i situationer där man av en eller annan orsak tvingas att vänta, eller inte vill vara, då är det inte alltid så kul... Det är då man inser hur trist det kan vara och hur viktigt det är att hitta sätt där väntandet inte blir en transportsträcka, utan att livet fortsätter att vara... Att behöva vänta är för mig inte samma sak som att längta, eller se fram emot, utan mer ett sätt att använda sitt tålamod i situationer som ännu icke blivit eller är... Att däremot kunna välja att vänta, känns som något helt annat!

Under sommaren har jag väntat på ett flertal saker...  Bland annat har jag väntat på att Johan ska komma iväg på sin, ständigt senarelagda tjänsteresa, vilken innebär att han ska åka till andra sidan jordklotet... Och även om jag tycker om att vara själv, och dessutom gläder mig över allt det han kommer att få uppleva, så har jag nog mest väntat på att han "ska ha kommit hem igen"!!! Att vänta kan ju faktiskt kännas lite som att inte leva i nuet och att leva här och nu är ju faktiskt det viktigaste, för mig!!! I det trivsamma nuet befann vi oss emellertid under lördagskvällen... Det var jag och min man, på tu man hand, ute i stadens nattliv...!


I väntan på att teet ska bli drickbart...

Den här veckan bor vår goa vän Annika hos oss... och hemma i Västerås är hennes familj, som säkerligen väntar på henne!!! Men just nu är hon på utbildning i vår stad och till min stora glädje får jag umgås med henne på kvällarna. Visst är det härligt att ha vänner som man kan dricka te och småprata med! :)))


Skön måndag önskar jag er!!!
Väntar ni på något?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Jag väntar på nästa sommar, törs man säga det?
Ha det bra Maria!
Kram Carina

Elzie sa...

Jag väntar ständigt på att nåt ska hända. Som att gubben ska få ett nytt jobb t ex!!
Vilken söt kopp du hade till ditt te. Och vilken mysig blogg du har.
Ha en fin fortsättning på måndan.
Kram Elzie

Vardag och flärd sa...

När mina kära ska åka iväg och vara borta några dagar brukar jag säga: kan ni inte åka snart så är ni tillbaka snart igen. Ja, man väntar och längtar alltid efter något.
Ha det fint med din väninna!
Kram Eva

Vita små hjärtan sa...

Så kloka ord. Ja vänta är inget vidare... Jag har väntat idag typ hela dagen på ett telefonsamtal! Å nu är snart dagen slut!!!!
Ha en fin kväll o mys med vännen mest hon är hos dig!
Kram Agnetha

Nora sa...

Jag väntar på de tillfällen som jag slipper vara stressad över skolan..! ;P
Kram Nora! :) <3

Home No.1 sa...

Halloj, fint skrivet och så klokt! Ja, just nu väntar jag på att min dotter ska komma hem igen, har inte sett henne på 11 månader hon är ju på andra sidan klotet och det är ju inte bara att åka dit och hälsa på en tripp tyvärr...
Annars lever jag i nuet mer än någonsin, för det är ju det enda vi har, här och nu!
Kram Annica.

annika sa...

Väntan...jo ibland väntar jag på något som jag inte vet vad det är. Du beskriver det så bra. Jo jag har väntat på att kunna komma iväg till skogen. Som barn vistades jag där en hel del så det sitter i.
Ha det så mysigt med din vän.

Kram
annika

Anonym sa...

Väntar på att regnet och blåsten skall gå över.Väntar på att liten pojke med farfar skall komma hem från promenad.
Väntar på bäddsoffa i london så att mina rara syskonbarn med föräldrar kan komma på besök.

Stora kramar från london (där nu livet börjar komma i ordning och bli redo för besök.)
Stina

Unknown sa...

Vilket fint inlägg du har skrivit!
Jag väntar alltid efter något. Just nu att min lilla pojke ska börja prata och springa.
Fina ljusstakar!
Kram
Nelya

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Det var fint skrivet! Tänkvärt!
Jag väntar! Men vet inte riktigt på vad. Förändringar på jobbet gäller det iallafall. Håller tummarna för att det är av det positiva slaget. :)
Kram! Kul att ha hittat hit!