torsdag 8 december 2011

Det som kläs in i snö...

Årets första SNÖ


...kan bli så otroligt mycket vackrare, än det var då det tidigare stod kvarglömt och naket ute i trädgården! :) Idag har vi minusgrader och livet utanför köksfönstret känns vinterlikt och härligt! Jag ska i sedvanlig ordning spendera dagen vid köksbordet och ett X antal analyser... samtidigt ska jag försöka att inte tänka allt för mycket på den kommande helgen och nästa veckas trivsamheter!!! :)

Egentligen skulle jag behöva sitta dag och natt med min uppsats... och på grund av denna ligger jag stundom sömnlös på nätterna! MEN trots att jag känner mig superstressad över allt som ska färdigställas, har jag bestämt mig för att göra mitt bästa för att inte stressa, att det är viktigt att särskilja känsla och beteende! Det bästa vore väl om dessa både harmonierade i ett lugn... men då handlandet, i jämförelse med tänkandet, är lättare att påverka, får jag vara glad om jag lyckas med det ena. Därför försöker jag att jobba hårt... men inte sju dagar i veckan, inte tolv timmar per dygn och inte genom att forcera! 

Julförberedelserna däremot tar jag med ro, båda med avseende på tanke och handling... och faktum är att julen (just nu) faktiskt inte känns det minsta lilla stressande! Genom åren har jag glädjande nog lärt mig att ibland (med andra ord, långt ifrån alltid) kunna urskilja "vad "och "när" det är värt att använda sin energi. Vissa saker i livet rår man inte på, men då det kommer till ting vilka man kan påverka eller situationer där man kan välja... då ordnar sig det mesta ändå! Man behöver inte stressa, man kan välja att inte göra det... eller åtminstone försöka att låta bli och jag försöker hela tiden!!! :)


Finaste vinterdagen önskar jag er!
Kram

6 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Ja, visst är det vackrare när träden är snötyngda men jag tycker det är vackert i skogen utan snö också. Det är som en saga om trollskogen.
Hoppas du snart är klar med analyserna och får ro att sova, det är viktigt.
Kram Eva

Anonym sa...

Skönt att kunna släppa viss stress.
Ha en skön kväll vännen. Hoppas du slipper plugga.
Kram Carina

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej Vännen!
Ååh så härligt det ser ut! Här har vi bara ett tunnt, tunnt hårt täcke av snö - vill ha mer:)

Jag önskar att jag kunde styra över mina tankar som mycket ofta stressar upp mig. Det blir ju faktiskt varken lättare eller bättre om man stressar upp sig - då får man inget gjort.

Hoppas att du lyckas ta det lugnt med studierna ......
Stoor Kram Annelie ♥ ♥

Unknown sa...

Åhh, vad fint det är med snö. Här är tvärtom blåser storm igen och ösregnar. Så jag är lite avis:)
Skönt att försöka styra över stressen.
Hoppas att du är snart klart med din uppsats.
Kram kram
Nelya

Anonym sa...

Kloka, underbara du!!! Alskat dina bilder...njuter av din blogg! Tack for att du delar med av en massa viktigheter:-)!
Amina

martinealison sa...

Une photo bien belle, qui va faire plaisir au père noël!... gros bisous ma chère Maria.