onsdag 20 februari 2013

Att fotografera och att vara fotograf

Tulpaner från gårdagens lunchgäst


Idag har min vän, och tillika Åkes matte, gjort ett väldigt intressant inlägg. Det handlar om den trend som råder i bloggvärlden och där många (större) bloggare övergått från att se sig själva som amatörfotografer, till att numera istället titulera sig fotografer (och i vissa fall även stylister). Om detta skrivs det HÄR. Och jag håller med i det som framförs. Att fotografera och att vara fotograf är även enligt mig två helt skilda företeelser. Att det är möjligt att marknadsföra sig genom sin blogg och samtidigt sälja inredningsbilder står ju klart. Men att kalla sig fotograf, utan att ha den utbildning som faktiskt genererar de kunskaper och kvalifikationer som krävs, det tycker även jag är väl magstarkt. Så för den som vill, här finns tänkvärd läsning! 


Fin kväll alla rara!
Kram

11 kommentarer:

Berså sa...

Tack för tipset! Ett mycket bra inlägg!

Annas röda stol sa...

Ett tänkvärt inlägg. Det är som du säger två helt skilda saker. Ha en trevlig kväll. Kram Anna

Ida sa...

Jag håller med till fullo! Att "göra" och att "vara" är två skilda saker!
Puss♥ mamma!

Anonym sa...

Snart är alla bloggare författare också. Fotografer, författare, inredare, ja gud vet vad de önskar uppnå med sitt bloggande. Om du inte syns är du ingen. Själv håller jag mig i bakgrunden och förvånas lika mycket som jag roas över hur de håller på. Billig underhållning är det. Tack och hej från mej!
Anna

Anonym sa...

Jamen visst är det stor skillnad. Ligger något i det du skriver. Roligt när man skriver ner sina funderingar och delar med sig till andra. Själv är jag så långt i från fotograf jag kan komma, med det är skoj att prova sig fram lite.
SÅ fin bild......
Kram
AC

Vardag och flärd sa...

Jag läste hennes inlägg igår och jag håller med. Självfallet måste det finnas en yrkesstolthet för de som har en gedigen utbildning och kan titulera sig. Internets baksida är ju att lite vad som helst dyker upp, inte alltid så seriöst.
Ha en fin torsdag, vännen!
Kram Eva

Vita små hjärtan sa...

Ja det har visst blivit mer o mer så....
Ha det så gott vännen!
Kram Agnetha

Helenas enkla vardag sa...

Det där ska jag läsa! Har förundrats att så många kallar sig fotograf fast de bara gått en kurs om ens det förresten!
Kram Helena

Sirpa sa...

hej Mycket klokt sagt! Har det bra!
Kram Sirpa

Åke och Tanterna sa...

Jisses vännen vad många som håller med. Det värmer hjärtat.

Hoppas Ni får en härlig, trevlig, njutningsfull helg och innerligt tack för senast.

*KRAMAR om`na*

Hundliv Deluxe sa...

Håller med, hittade hit från Åkes mattes fin fina blog :)