onsdag 6 augusti 2014

Om bortalängtan och en trivsam tripp

Bye bye Stockholm
(Instagram)
Ett glas iskallt bubbel i solnedgången
(Instagram)
God morgon Helsingfors...
(Instagram)
...och Sveaborgs fästning
(länk)
Stora borggården - ritades av svensken Augustin Ehrensvärd -
(länk)
Herman sökte sig till skuggan
Sveaborgs docka
(länk)
Vid picknickparken - ett genom åren populärt utflyktsmål -
Den lilla badplatsen
Vallar byggda av sand som fraktats från Tallinn
En av flertalet kanoner
Här finns även ett öppet fängelse
(länk)
Vid Kungsporten
(länk)
Vårt nyfikna picknicksällskap
Här njöt vi av matsäcken och blickade mot Helsingfors
En av butikerna
Tillbaka mot Helsingfors...
...och förbi den obeskrivligt vackra kyrkan
Årets torgblomster
Mot Stockmann
(Instagram)
Måndagskvällens ljuvligheter
(Instagram) 
Tekniska museet i Stockholm...
(länk)
...perfekt ordnat för barn
(Instagram)


I sommar har jag en obeskrivlig "bortalängtan". Jag tror att det beror på de senaste årens skrivande, att köksbordet varit min arbetsplats och att jag därför känner längtan efter andra miljöer. Att komma hem blir som att kliva in på jobbet och just nu är skrivandet inte en lustfylld eller efterlängtad syssla. Jag vill ha ledighetskänsla och jag vill vara lat och oproduktiv och oduktig. Ett litet tag. Sedan vill jag göra annat. Och det ska jag. Men just nu har jag bortalängtan.

Därför kändes det superlyxigt att ta en 36-timmarstripp till Helsingfors. Att få sitta på soldäck och andas havsluft, dricka iskallt bubbel och samtidigt småprata och njuta av solnedgången. Och det var otroligt trivsamt att gå på guidad tur på Sveaborgs fästning och att i skuggan av träden kunna picknicka precis intill kajen. Det och mycket annat gjorde mig väldigt glad och obeskrivligt tacksam!!! 

På hemvägen hann vi dessutom med ett besök på Tekniska museet i Stockholm, ett utmärkt ställe att spendera några timmar på! Kan rekommenderas och särskilt om du har barn. Emellertid åt vi aldrig på den tillhörande restaurangen eftersom priserna var lite väl höga (istället tog vi ett par korvar på IKEA). Men för den som vill åka dit kan jag tipsa om att det är tillåtet att ta med matsäck och att den både kan intas inom- och utomhus.

HÄR och HÄR och HÄR skriver jag om tidigare trippar till vårt kära grannland Finland.


Jag hoppas att ni mår väl!
Ta hand om er!
KRAM

3 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Vännen, så skönt för dig att komma från hemmets väggar ett antal gånger under sommaren - och inte behöver man åka långt för att koppla av. Guidade turer är bra att följa med på, allt blir så mycket mer spännande när någon berättar om det man ser, även om det ibland är skrönor.
Jag hoppas du får fler härliga dagar innan arbete startar efter denna fina sommar, rara du!
Kramar Eva

Annas röda stol sa...

Härliga semesterbilder!!! Ha det fortsatt fint, ännu är det sommar :) Kram Anna

LyckligaPraliner sa...

Jag förstår hur du menar. Klart man får bortalängtan då. Det skulle jag med få. Hinner inte skriva mera nu men ville hinna in hit till dig lite iaf. Jag är så glad över dig. Att du finns om än "bara" i en bloggvärldsrelation. Jag är väldigt glad för att det är så. Bättre än inget alls.

Kram fina du!! ♥