tisdag 3 november 2009

Slappardag!

Vacker bild lånad av Joel


Äntligen en ledig dag då man bara kan ta det lugnt och vara totalt oproduktiv!!!! Så himla skönt!

I går tentade jag och det var ju en upplevelse i sig...... Laddad och en aningens sliten efter närmare 70 timmars effektiv pluggtid, åkte jag till universitetet för att skriva, vad jag trodde skulle vara, ett vanligt prov...... Döm av min förvåning då det visade sig att hela tentan bestod av 65 kryssfrågor...... Och jag erkänner, jag blev riktigt, riktigt, riktigt sur!!!! De är så otroligt slappt av en lektor att konstruera en sådan skrivning!

Genom hela kursen har vi fått vara detektiver då vi efter varje enskild föreläsning varit tvungna att leta oss fram till de sidor som varit aktuella. Trots att vi använt angiven litteratur har sidanvisningarna aldrig stämt och den här lektorn saknade verkligen förmågan, eller vilja, att ha någon form av kronologisk ordning på de kapitel som behandlades. Dessutom har föreläsningarna varit väldigt komprimerade och stressiga! Det som tack och lov har varit positivt är att de bedrivits på engelska, vilket gjort att vi åtminstone har förstått vad som sagts......

Så igår var jag sur och det med råge! Jag kände mig så lurad.... Här har jag pluggat skiten ur mig och lärt mig en massa, men inte fått en chans att visa det! De här proven säger mer om föreläsarens lättja än studenternas kunskaper! Tro mig, kryssfrågor är inget rättfärdigt sätt att mäta kunskap på! Är det något som genomsyrat de pedagogikkurser jag läst, så är det just konsten att kunna tillämpa och använda testmetoder vilka ger eleverna de bästa förutsättningarna för att visa vad de kan och det här provet var inte ett sådant!

Nåväl, det är bara att gå vidare. Gårdagen tillhör det förflutna, idag är en ny dag och jag tror jag börjar lära mig att släppa saker...... Men innan jag lägger detta bakom mig, vill jag poängtera att jag faktiskt tycker att man som student har en hel del att kräva av sin utbildning! Vi är vuxna människor och de flesta tar studiemedel för att finansiera sitt uppehälle..... Så att få gnälla och klaga är några av de privilegier vi har! Det ingår liksom som en del i den så kallade studieprocessen, vilken man som individ går igenom! :)



Ytterligare en bild lånad av Joel


Ha det bra och kram från mig!

1 kommentar:

KLydell sa...

Det gick säkert jättebra!!!