måndag 23 mars 2015

Om ägg och minimunkar och lite annat söndagsgöra

Igår for vi på utflykt och de här äggen...
...köptes HÄR
Vackra...
...och lagda av lyckliga hönor
Efter besöket i gårdsbutiken stannade vi till på ett annat ställe
Hemma ägnade sig Smulan åt att baka...
...vilket resulterade i ett gäng minimunkar
Vetemjölsfria!


Det blev en liten utflykt under gårdagens eftermiddag. Mannen skulle se till sina folkvagnar, som han har ståendes i en lada ute på landet, och vi passade på att besöka en mysig gårdsbutik som ligger i närheten. Där införskaffades ett gäng mumsiga och kravmärkta dessertostar, några ägg, tre kilo potatis, en burk marmelad och så en ostkniv i trä. När vi kom hem ljöd hela huset av Adam Lamberts Underneath och Smulan höll som bäst på att baka. Kvällen avslutades med Farmen och mysfika. Det var fint! Nedan hittar du receptet på minimunkarna.


Vetemjölsfria Minimunkar ca 36 stycken
Ugnstemperatur 218*C
Tillbehör: Donutplåt (ger 12 stycken) se HÄR

Minimunkar
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl mjölk (ej lättmjölk)
5 dl ljus (vetemjölsfri) mjölmix
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 msk smält smör

Gör så här
Vispa ihop ägg och socker och tillsätt sedan de övriga ingredienserna. Rör så att smeten blir jämn. Pensla därefter donutplåten/plåtarna med rapsolja och fyll formarna till 2/3.
Grädda mitt i ugnen i ca 4-6 minuter. Låt svalna.

Topping
2,5 dl florsocker
1 msk mjölk
Några droppar karamellfärg
ev. en nypa vaniljsocker

Strössel

Gör så här
Rör ihop florsocker och mjölk och ringla toppingen över dina minimunkar. Dekorera med strössel och låt stelna. Servera och njut!



Allt gott!


3 kommentarer:

Annas röda stol sa...

Wow! Jag älskar ägg och den där DÖRREN :) Vad fiffigt med munkar på det sättet, ska prova någon dag. Kram Anna

Vardag och flärd sa...

Ja, det ska vara "riktiga" ägg, vi köper från en bonde där vi ser hur hönsen har det!
Vilken härlig gårdsbutik, jag kollade deras sida, de har många roliga aktiviteter.
Förstår att jag måste införskaffa en donutplåt för det receptet lät riktigt bra!
Jag önskar dig en riktigt bra vecka, vännen!
Kramar Eva

LyckligaPraliner sa...

Jag åt ugnspannkaka förra veckan och blev så hemskt dålig på natten och det lugnade inte ner sig förens det var morgon och då skulle jag ju på jobbet.. Tål inte tjockpannkaka så bra men jag åt inte mycket tycker jag. Är osäker på om det är mjölet (för pannkaka lägger sig som en klump i magen) eller att det blir för mycket laktosfri mjölk.. Jag vet inte. Blir galen på min mage.

Så goda de ser ut de där minimunkarna. Hon är duktig :)

Kram fina du ♥