måndag 8 mars 2010

Superförmåga...

*

Vacker bukett hemma hos Ida och Joel

För ett tag sedan frågade Herman mig vad jag skulle vilja ha för superkraft om jag fick möjlighet att önska mig en sådan. Jag funderade ett tag och kom fram till att om jag fick chansen att tilldelas någon form av exceptionell egenskap, så skulle jag utan tvekan välja ett superminne! :)

Tänk vad underbart det skulle vara att aldrig glömma bort barnens föräldramöten, kvartsamtal eller att fritids stänger tidigare... Att inte behöva skriva matlistor, som ändå ligger kvar på köksbordet när man befinner sig i affären. Inte vara tvungen att traggla och repetera jobbiga faktatexter, innehållandes abstrakta begrepp, som man iallafall kommer att glömma bort. Slippa blockera ytterdörren med viktigheter som måste med och som om de inte står där, riskeras att glömmas bort då man går hemifrån... Men mest av allt skulle det bara vara så otroligt skönt att inte behöva låta andra bli lidande för att man ständigt glömmer bort att göra än det ena och än det andra... Och tänk så mycket tid man skulle få till andra saker..... Ja det skulle vara fantastiskt att ha ett superminne!!! ;)

Ljuvliga färger

Just nu läser vi en väldigt spännande kurs där kognition och minne är de mest centrala! Det är fantastiskt hur vår hjärna fungerar och hur flertalet system och undersystem arbetar och synkroniserar alla de mentala processer som är nödvändiga för att vi ska klara av att koda in, bearbeta och memorera information! :))) Och tänka sig, de allra, allra flesta människorna har ett mycket bättre minne än vad de själva tror.... Och varje individs potential då det gäller att förbättra detta, är så oändligt mycket större än vad jag någonsin hade kunnat gissat! :) Låter inte det helt underbart?!

Jag hoppas att ni haft en fin och behaglig helg och att ni mår väl! Själva hade vi det jättebra, med kärt besök och annat livsnödvändigt!

Ha en bra vecka och var rädda om er!

Kram!

1 kommentar:

Ida sa...

Bättre minne skulle ju inte vara fel! hahaha