tisdag 7 augusti 2012

Egentligen är det inte skrytet



Vi pratade om det här med bloggandet igår, min fina vän och jag och hon sa att hon tänkt tanken att sluta blogga. Att hon upplevde att hon inte hade något att berätta... att hon i jämförelse med andra bloggare kände att hon inte hade gjort så mycket under sommaren (vilket hon givetvis har). Det fick mig att protestera. För här pratar jag om en kvinna som genom sitt skrivande kan underhålla och roa sina läsare, oavsett vad hon berör eller berättar. Om en färgstark, rolig, pratglad, underhållande, smart och dessutom väldigt snäll och positiv människa. 

På hennes blogg finns utrymme för både eftertänksamhet och skratt och här möts läsaren av ordfyndiga små historier eller funderingar kring vardagslivet och tankens värld. Här slipper jag pockande reklam och implementerade och kommersiellt underbyggda texter. Här återfinns heller inte ständigt återkommande "dagens outfit" (vilka i och för sig skulle vara roliga om det inte vore för att det mest visas upp svindyra kläder, vilka "givetvis" har fyndats på Tradera eller i någon fancy butik) och inte heller återupprepas samma exklusiva resmål (vilka körs som repriser hos många av de stora bloggarna, men som presenteras som unika och under en längre tid efterlängtade, av samtliga). Det här är inte en blogg om enahanda trender eller inredning, det här är en levande blogg, utan kommersiell styrning eller intention. Här finns själ och hjärta, i massor! 

För även om bloggvärlden i flera avseenden är fantastisk, med många fina och hjärtans goa och inspirerande, både okända och kända bloggare blir ändå den kommersiella bloggvärlden en både märklig och väldigt konstlad värld. Men framför allt upplever jag den som ointressant och lite smått tråkig. Jag kan även tycka att det är sorgligt att de bloggar som från början känns gemytliga, senare förlorar sin charm genom att skrivandet får en mer vinstfokuserad touch. Detta oavsett om människor väljer att kalla det vinstdrivande bloggandet för kvinnlig företagsanda eller inte.  

Nåväl, att läsa bloggar är ju frivilligt och för det mesta finner jag det väldigt intressant. Så jag företar mig ju med det. Men det är oftast inte de stora bloggarna som känns meningsfulla att besöka. Det är inte dem jag vill ägna min tid, detta trots att de som skriver ofta reser, köper massor av kläder, ständigt inreder och förnyar, etc etc. Det är bloggare som fortfarande känns tvättäkta och mindre påklistrade, dem som inte säljer ut sig själva, inte utger sig för att vara ödmjuka men ändå gör upprepade skrytinlägg (ej att förväxla med de stora bloggarna vilka inte hymlar eller försöker vara ödmjuka utan skrupelfritt skryter och vräker på), det är sådana bloggar som jag anser känns meningsfulla att läsa. För egentligen är det väl inte skrytet som stör mig (för det tror jag är en mänsklig egenskap att vilja göra ibland), det är när det sker och bloggaren samtidigt försöker dölja det. Det är då det känns oäkta och trist. 

Men för att återknyta till min vän, så är det precis en sådan blogg hon har. Inte en oäkta, utan en som känns meningsfull och samtidigt väldigt rolig och genuin att läsa. En blogg som jag vill rekommendera... och länka till, efter det att jag har kollat så att det är ok med henne! Här håller hon till!


LOVE and PEACE!
Fin tisdag!
KRAM

6 kommentarer:

annika sa...

Kan bara hålla med dig. Jag är heller ingen vän av de stora opersonliga bloggarna. Jag gillar då man kommunicerar med varandra och ger och får respons. Nej mest tittar jag på bilderna på en blogg och då kan det vara bilder ifrån vardagen som fångar mig och inte de stora resorna. Sen förstår man väl att om man är iväg på en härlig resa att man kan vilja dela med sig. Men responsen är nog viktigast för det betyder ju att det är en människa som bryr sig och det är de som är intressanta.

Kram

Anonym sa...

Instämmer till både det du skriver och ovan kommentar. Stor uppblåsta bloggare som vill synas och tjäna pengar men som inte ger tillbaka till läsarna. Feedback är viktigt.

Tack vännen!
Kram Carina

Ida sa...

Även jag instämmer till fullo! En del stora bloggare kommenterar dessutom endast hos andra stora bloggare... som en del av marknadsföringen!

Jag gillar också Britts blogg, den är supermysig!

Puss puss

Anonym sa...

du skriver om sånt folk bara vågar tänka. bra att vädra spnt här ibland.
tack!
mvh lo

Anneli sa...

Oj, läste ditt intressanta inlägg!
Visst tänker man så ibland.

Inte ens en vänlig svarskommentar kan en del "stora" bloggar kosta på sig.

Tänkvärt ditt inlägg, hoppas verkligen ingen tycker så om min lilla blogg!
Det är i så fall inte alls min mening................

Kul jag hittade in till dig,
Ha det fint,
Kram Anneli

Vita små hjärtan sa...

Hej Söta!
Du skriver så kloka ord du! Håller med dig fullt ut!
Ha det så gott.
Kram Agnetha