tisdag 3 augusti 2010

Semester

... för själen










Förr om somrarna har jag alltid haft en inneboende känsla av stress. En diffus oro som lurats sig in och inte riktigt velat släppa taget.... Under semestrarna har jag försökt att skapa ett andrum i skydd från verklighetens allvar och längtan efter lugn och ro har varit stark, men en aningens svår att finna.... Jag har prövat att stänga mina sinnen, skydda mig från det ofrånkomliga, men aldrig lyckats särskilt bra...

De senaste åren har tillvaron varit en salig blandning av livets alla dimensioner, vissa bagatellartade och andra av mer allvarlig karaktär... En krasslig pappa, oförmögen att styra livets skepp och senare... en sjuk mamma, även hon i samma boja! Hjärtskärande smärta varvat med små glädjeämnen. Befriande skratt ...och tårar som inte riktigt hittade ut. Små ögonblick av ro och tacksamhet och stunder jag inte vill vara utan. Det har varit mycket arbete och ett alldeles för snävt tidsperspektiv. Outtömlig sorg och en salig blandning av maktlöshet och frustration... Men livet har, trots denna oro, innehållit oändligt mycket kärlek och närhet!!!

....I år har semestern varit smärtfri. Bara lugn och skön och väldigt varm.... Och jag har njutit och varit hundra procent närvarande, både inför mig själv och min omgivning!


Ha det fint alla rara och var rädd om livet och dess mening!

7 kommentarer:

Stina sa...

Underbart fint! Du kan verkligen skriva med vackra ord.Bilderna är lika vackra.

Tack också för din väldigt uppmuntrande kommentar. Den satte sig rakt i hjärtat!
Kram Stina

annika sa...

Underbara bilder till mycket tänkvärda ord. Tack för dem. Ibland behöver vi verkligen se till att vi varvar ner. Nästa vecka är det dags att lägga i några växlar då vi drar igång med skolan igen.
Kram
annika

mamma lycklig sa...

Hmmmm..... det är precis så det är. Du skriver så vackert och lika vackra kort. Vad är livets mening? Det undrar man i bland, det finns så mycket orättvisor. Många oskyldiga som drabbas av olycka. Men så kommer det ett litet barnbarn och stoppar sin hand i min och tittar på mej och säger mormor jag älskar dej, då vet man vad som är livets mening.
Ha det gott Maria och var rädd om dej.
Hoppas att vi ses snart.
Kramis Nettan

nina/nice sa...

Vilka otroligt vackra bilder Maria!
Vart och ett som en tavla...
Underbara färger och stämmningar, det
är precis som man ser ditt lugn och din
lycka avspegla sig i dina bilder...
Sköt om er allihopa!!!
Varm kram Nina

Hos Madeleine Hudvård & Inredning sa...

Så otroligt vackra bilder och vackra ord.

Ida sa...

Lilla morfar och mormor, PÅ PÅ....
Vilken otroligt supermysig semester vi hade!!! :)
Puss puss <3 <3 <3

KLydell sa...

Vilka underbara bilder du har tagit!!
Ni verkar ha haft det helt underbart!! <3