fredag 20 maj 2011

Att hinna med våren...

Äppelblom...


Just nu känner jag mig en aningens stressad.... Det är mycket i skolan, det är mycket på vardagkvällarna och det är mycket under helgerna! Till saken hör även att jag inte är så särskilt duktig på att prioritera... jag vill helst hinna med allt och jag vill att allt ska bli bra....

Idag försökte jag och min studiegrupp minimera stressen genom att påpeka för vår manlige seminarieledare att arbetsbelastningen kändes en aningens för hög... och med tanke på responsen kan jag bara säga hm, för vårt samtal föll inte särskilt  väl ut! Han menade att studenter på en avancerad nivå skulle klara av att läsa med urskiljning och måtta, oavsett kursens innehåll... Återigen hm!  Även om detta studieresonemang  inte kom som  någon nyhet, så har  jag ändå under eftermiddagen  funderat  över hur  detta  "läsande" skulle kunna appliceras i denna kurs. Varje veckas seminarieuppgift bestå nämligen av flera uppgifter, till vilka en bestämd litteraturlista följer, och där X antal artiklar och studier ingår! Hur väljer man då vad som inte ska läsas? "Läs med urskiljning, men genomför dina uppgifter på ett vetenskapligt, nyanserat och välgrundat sätt".... "Att referera är A och O, var  noggrann  med att analysera och reflektera och för guds skull, glöm inte bort att föra ett kritiskt resonemang".... Som  sagt, läs med urskiljning, läs inte allt, men var  noga med att vara nyanserad, hur du formulerar innehållet, och med vilka termer du omger dig....

Som tur är jobbar jag med två jättebra killar, och tack och lov har dessa samma ämnesinriktning som jag... :))) Att läsa pedagogik är kul och att läsa om samtalsformer för lärande är ännu roligare, men att inte hinna reflekterar på ett tillfredsställande sätt, så som vi lär att våra elever ska göra, det känns en aningens knepigt...

 
I trädgården


I eftermiddag tog jag ledigt ett par timmar och njöt av våren... Gottade mig i det vackra vädret, kisade mot solen, luktade på blommorna och pillade med tårna i gräset! Man vill ju inte missa allt det vackra som våren bjuder på...


Jag hoppas att ni hinner uppleva våren och allt det ljuvliga som hör till!!!

(och att ni slipper alla allergier!)

KRAMAR

5 kommentarer:

Stina sa...

Ja, det är jobbigt att vara stressad.
Bra att du kunde njuta en stund i alla fall.
Kram Stina

martinealison sa...

La vie n'est pas simple ma chère Maria... C'est une brave farce...
Heureusement que Demoiselle Printemps est là pour nous enchanter...
gros bisous et prenez soin de vous.

Vardag och flärd sa...

Gott att du "känner på våren", det gör dig säkert stark så du klarar resten av terminen!
Kram Eva

KLydell sa...

Nej llärare har inte alltid så jättebra insikt, de är bra på att ordna en massa text att läsa men dett är inte ofta de inser att man inte kan läsa 900 sidor tills nästa dag...

Anonym sa...

Hej min vän!:-)

Glad att du tog dig tid att gräva ner fossingarna i gräsmattan ett tag;-) Jag tycker att ni har en grym studietakt och fattar inte hur ni orkar:P Men belöningen lär bli att du i slutändan har högre lön än jag, som inte läser vidare;-) Här är det regn och kallt och våren är långt borta, men jag när ett hopp om att den ska återkomma med ljuva varma vindar:-)
Många kramar AK;-)