torsdag 15 september 2011

Äppeltider och lite annat...

Äppelmuffins...

Nu råder äppeltider, "lite av det bästa" med hösten kan jag tycka! :) Men jag erkänner även att det i år var med en gnutta motvilja som jag till slut tog emot hösten... den svalare luften, de mörkare kvällarna... och naturens förvandling!


Bästa stunden på dagen, den då jag och barnen eftermiddagsfikar


Eftersom jag sitter hemma och skriver den här hösten, hinner jag med att lyssna ganska mycket på radion... och igår pratades det en del om svenska folkets "hälsobeteende" och psykiska mående. David Eberhart som gästade P3 pratade om skillnaden mellan att må psykiskt dåligt, versus psykiska sjukdomstillstånd! Han belyste hur den svenska akutsjukvården överrepresenteras av unga, fysiskt friska människor mellan 18 och 25 år. Unga människor vilka ofta mår psykiskt dåligt, men som i medicinska termer inte är psykiskt sjuka... ett faktum som även jag kan relatera då jag analyserar en studie i skolungdomars välmående! Och vidare är jag benägen att hålla med David ytterligare, då han poängterade hur viktigt det är att "lära sig" att må bra... att välmående inte alla gånger är något som sker automatiskt, utan att vi i olika utsträckning måste skapa oss verktyg för att hantera verkligheten och oss själva. Att lycka många gånger bygger på individens förmåga att vilja känna denna, och att det handlar om arbete, att arbeta med sig själv!!!

Jag blir lycklig av att ha en meningsfylld vardag, känna mig välmående tillsammans med min familj, samt ha tid att träffa mina vänner... basic, I know! Men jag blir också lycklig av att ha ork och tid att hinna tänka färdigt mina tankar, gå en promenad, eller få baka äppelmuffins tillsammans med mina barn!  Vad gör er lyckliga?


Kram till er alla rara!

5 kommentarer:

HjärtatsVitaHem sa...

Åh va gott! :)

Ha en bra kväll!
Kram Jenny

Unknown sa...

Doftar hembakat gott härinne hos Dej ~~~

Din fråga på slutet.
Om att vara lycklig.
Just nu: Kattan tassade runt här på tangentbordet och strök sej spinnande mot min nästipp ♥ :-)))

Kramen från Eva

Vardag och flärd sa...

Lycka för mig är de små nära sakerna, t ex en varm kram, ett vänligt leende, en blomma. När min son var tre år och vi gick på stranden och plockade stenar sa han: Jag är gubben lycklig! Sådant är lycka för mig och jag önskar att alla barn och ungdomar får lära sig att se de små tingen för att kunna känna glädje och lycka.
Dina äppelmuffins ser så goda ut!
Ha det fint och var lycklig!
Kram Eva

Ida sa...

Fikastunden var jättemysig och muffinsen supergoda... Eftermiddagsfikat är bästa stunden på dagen!

Tror nog också att man måste "lära sig" att vara lycklig...

Tidigare idag längtade jag efter min älskade Doris... lycka är att ha en liten Dorisgumma!!!
Puss Puss

Anonym sa...

Lycka är att leva! Den kanske inte är gratis, men den går inte att köpa.
Ha en fin dag!
Kram Carina