tisdag 31 juli 2012

Pavlova och semesterlunk

Gårdagens bakprojekt


Medan vädret har svårt att bestämma sig för huruvida det ska regna eller vara solsken, vandrar jag omkring här hemma och gör oviktiga saker. Under sådana här dagar verkar även "kropp och knopp" ha svårt för att bestämma sig för hur dagen ska bli... så jag företar mig inte med något särskilt och inte heller gör jag det (det inte så särskilt viktiga) under någon längre tid.


Pavlova

Gårdagens Pavlova blev emellertid makalöst god. Både söt, syrlig och härligt gräddig! Jag har sett att det finns en rad olika recept, men jag valde att göra en med citronkräm, grädde och bär från trädgården! :) För den baksugen finns receptet nedan.


Recept
1 marängbotten
3-4 dl vispgrädde
1 L blandade bär

Marängbotten
5 äggvitor (små till medelstora ägg)
1 nypa salt
2 1/2 - 3 dl strösocker (den senare mängden om äggen är medelstora)
1 msk maizenamjöl

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175*C
2. Vispa äggvitan ett par minuter tillsammans med saltet
3. Tillsätt försiktigt strösockret och låt smeten vispa under 10-15 minuter (smeten ska vara fast och strösockret upplöst)
4. Vänd ner maizenamjölet i smeten
5. Häll smeten på en bakplåt (klädd med bakplåtspapper) och forma smeten till en rund botten
7. Ställ in plåten i nedre delen av ugnen och sänk samtidigt temperaturen till 125*C.
8. Grädda botten i ca 1,5 timme 
9. Låt den färdiggräddade botten kallna på ett galler 

Då botten gräddas i ugnen gör du citronkrämen

Citronkräm
5 äggulor
1 dl strösocker
Rivet skal och saft av en citron (liten)
75 g smör

Gör så här
1. Vispa samman äggulor, citronens skal och saft samt strösockret i en kastrull. 
2. Sätt på spisen och var noga med att hela tiden röra i citronkrämen. Använd inte för hög temperatur, citronkrämen ska endast sjuda försiktigt (ej koka)
3. När citronkrämen är tjock och fluffig är den färdig och tas från plattan (tar ca 5 min)
4. Låt citronkrämen svalna något och tillsätt smöret (citronkrämen ska vara tillräckligt varm så att smöret smälter)
5. Låt citronkrämen kallna

Då marängbotten och citronkrämen kallnat vispar du grädden

Garnering
Bred först på citronkrämen och därefter den vispade grädden. Garnera med bär. Ät och  njut!



Fin tisdagkväll!
Kram

4 kommentarer:

Åke och Tanterna sa...

JISSES... den där måste jag prova att göra...

Gott

*KRAMAR om*

Hanna sa...

ser otroligt gott ut. Vilken fin blogg du har, roligt att få titta in.
Kram
Hanna

KLydell sa...

Vad god den ser ut!
Änligen, ett recept där man får avändning för både äggvitan och gulorna!! Det är ju annars tråkigt med maräng att det bara ingår äggvitor.. <3

Min plats i solen sa...

Hjälp, så gott det där ser ut! Och bilderna är helt fantastiska. Som tagna ur en kokbok. :)

Mmm, det får vi nog ta och testa här hemma. En tårta som har allt det vi älskar. Tack för recepet! :)

Sköt om dig!

Kram Lotta