måndag 24 oktober 2011

Ljuvliga gobitar att äta dagen efter

Fredagens citronkakebak...


Gillar ni bakverk med citronsmak... ja då kan jag nästan lova er att ni kommer att gilla denna ljuvliga kaka! Så för alla er som är sugna på att testa, här kommer Anna Bergenströms recept på dessa bakelseliknande gobitar! :)


Pudrade citronrutor/citronbakelser
Antal bitar ca 8-10

Botten
2,5 dl  vetemjöl


0,5 dl   strösocker
1 tsk vaniljsocker 

150 gram  smör 



Sätt ugnen på 200*C
Arbeta ihop degen till botten, tryck ut den i en form med löstagbara kanter (jag brukar använda en rund form med diametern 22 cm) och grädda mitt i ugnen  i ca 10-12 minuter


Citronkräm
3 medelstora ägg


2 dl strösocker
1 stor citron 


0,5 dl vetemjöl 

Vispa ägg och socker pösigt, blanda i rivet skal och saften av en stor citron. Blanda försiktigt i vetemjölet och häll krämen på den förgräddade botten och grädda ytterligare i ca 12 minuter. Kakan ska vara kletig när du tar ut den.


Florsocker att pudra över kakan
Pudra rikligt med florsocker på den varma kakan och låt den svalna. Därefter ska kakan vila i 16-24 timmar innan den är ätbar! Jag brukar låta den stå i svalen i ca ett dygn och gör du det samma får du en ljuvligt god och härligt krämig kaka! :) Har även provat och äta den efter ett par timmar... och jag lovar, den var inte god då!



Kakan avnjutes tillsammans med vispad grädde 
och rårörda hallon eller jordgubbar!!!
 




Att klippa i papper kan vara klurigt...


Måndag och ny vecka... här har dagen tillbringats med en ljuvlig liten raring,  som trots snuva och hosta har  roat sin mormor med sagor och berättelser, sjungit sånger och ramsor för sin moster och morbror samt klippt, klistrat och tejpat i massor!!!



Ha en fin måndagkväll alla rara!!!
Kram

5 kommentarer:

Zinkhjärtat ♥ sa...

Hej Vännen!
Den här kakan ska jag definitivt prova på! Låter lite "jobbigt" att behöva vänta ett dygn innan man får smaka på den bara:):)
Hoppas att du får en riktigt bra och mysig dag imorgon - den kanske också bjuder på ljuvlig sång!:)
Ha det gott
Stor Kram Annelie ♥

martinealison sa...

L'une de mes filles me réclame souvent de lui faire une tarte au citron meringuée. Elle adore ça! Si elle lisait ton blog aujourd'hui elle en aurait l'eau à la bouche...
Quelle jolie petite avec son tee-shirt "barbe à papa"...
gros bisous

Vardag och flärd sa...

Du lyckas alltid få så underbara bilder på lilla sötnosan, kan inte se mig mätt på henne.
Låter som en härlig kaka och så bra att man kan göra den i förväg om man vill bjuda på den, sånt passar mig.
Ha det fint med lilla tösen!
Kram Eva

Unknown sa...

Jag gillar citronsmak och kakan ser väldigt smarrig ut.
Tack att du är med i min utlottning. Tråkigt att butikslänken inte fungerade. Kanske du vill testa en gång till och kopierara nätbutikens HTMLkoden in i gadget "HTML/Javaskript" så dyker butikens logga upp i din gadgetlista. Det borde funka, jag har testat.
Kram kram
Nelya

Stina sa...

Ser väldigt god ut, den där. Kakan alltså...:-)
Lilla gumman är ju också så go och söt.
Kram Stina