fredag 20 januari 2012

(O)EKOLOGISKT och OHÄLSOSAMT

Ekologiskt?


Här om kvällen tittade vi på DOKUMENT UTIFRÅN och om den kemikalieförgiftade klädindustrin. Programmet handlade om textilarbetar i Bangladesh, vilka ständigt utsätts för allvarliga hälsorisker och hur ekologiska bomullsodlingar besprutas och är långt i från miljövänliga eller ofarliga. Även det faktum att det finns butikspersonal som blir sjuka av att hanterar dessa kläder, lyftes fram... Det handlar alltså om kläder i butiker nära oss, kläder vilka vi köper och använder på oss och våra barn! 

Inte för att jag någonsin har trott på att ekologiska kläder är bättre, eller att vansinnigt dyra kläder skulle vara mindre toxiska... Men aldrig tidigare har det varit så påtagligt att det finns människor inom tyg- och klädindustrin som blir sjuka och dör på grund av att de utsätts för dessa gifter och katastrofalt dåliga arbetsförhållanden! Dessutom kan man ju fundera över vilka hälsovådliga effekter användandet av dessa kläder har för konsumenten och hur dessa kemikalier bidrar till cocktaileffekten, vilken jag på sikt tror kan vara riktigt farlig!



...idag (igen) har jag på mig något gammalt och urtvättat
och förhoppningsvis mindre hälsovådligt!

Önskar en finfin fredag!
KRAM

6 kommentarer:

Härligt hemma sa...

Missade det programmet, hade gärna velat se det. Ja, något händer med folkhälsan, helt klart, vi blir allergiska mot det mest naturliga, det är otrolig ökning av vissa cancerformer som inte ens fanns bland unga människor för en tid sedan. Finns troligtvis massor av påverkan som vi inte har sett resultatet av än. Man känner sig väldigt maktlös och förvirrad som konsument tycker jag, då inte hela sanningen står beskriven på produkten. Står ju inte direkt att: denna produkt är tillverkad av barn med giftiga kemikalier. Nä, det är läskigt hur de största företagen styr våran värld utifrån ett enda intresse, produktion och vinst!! Bra tänkvärt inlägg!!
Ha det så gott!!
Kramar Madeleine

Vardag och flärd sa...

Nu såg jag inte detta programmet men har sett liknande tidigare och man reagerar ju så starkt så man vill helst inte köpa kläder (och jag som älskar kläder bl a) utan gärna väva tyg och sy själv. Men försöker vi att vara observanta på vad vi köper så .....
Ha en härlig helg!
Kramar Eva

Anonym sa...

Det är klart ätt kläderna innehåller mycket skit, att handla second hand är bättre.
Ha en skön helg vännen och ta det nu lugnt!
Kram Carina

martinealison sa...

Bonsoir ma chère Maria,
Une fois, j'ai regardé une émission un peu similaire à celle dont tu nous parles. Il était question des "jeans"...
Je trouve cela affreusement triste que pour faire des affaires on puisse laisser mourir des gens... Un sujet de philosophie intéressant.
Cependant que faire nous autres à notre petite échelle ?
Comme tu l'écris porter nos vieilleries ?...
Gros bisous et bon weekend.

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Maria.
Du gör mig glad, speciellt det du skrev om mig, för jag blottade ju mitt lata beteende, vad det gäller kläder och utseende, jag är odisciplinerad, på det området.
Jag har inte orkat ta hand om mig, det har alltid funnits de som behövt mig, men nu är alla barnen stora, så nu har jag inte längre något att skylla på, utan måste börja ge mig själv tid.
Vet du vad, jag har kollat alla inlägg som du gjort, men allra mest, bara njutit av bilderna, det känns som om man kommer in i en vilsam, sjön, mjuk och behaglig värld, när man ser dina makalöst vackra bilder, du är en sån ovanligt begåvad konstnär, och det syns i bilderna.
Jag blev så glad, avslappnad och nöjd, av att bara njuta av dem, inte klokt. Vilket vackert hem du har. Och så förstås, din förmåga att göra bilder.
Hoppas du kan koppla av, for i ditt hem är det redan färdigt, vackert.
Många varma kramar till dig från mig.
Zara

mamma lycklig sa...

Hejsan Maria
Saknar fortfarande din adress, utan den kan jag inte skicka din vinst.
Ha en fortsatt skön helg.
Kram kram Nettan